Terelj gerkamp - Reisverslag uit State Circus, Mongolië van Hermien Graaf - WaarBenJij.nu Terelj gerkamp - Reisverslag uit State Circus, Mongolië van Hermien Graaf - WaarBenJij.nu

Terelj gerkamp

Blijf op de hoogte en volg Hermien

04 Augustus 2014 | Mongolië, State Circus

augustus. Rich zijn knie gaat vandaag slechter. Kon hij er eerst nog na wat beginstijfheid redelijk gewoon op lopen, lukt dat nu ook niet meer goed. Her is echt balen.
In het restaurant gebouw stond een lekker ontbijt buffet klaar. Een toaster, soorten brood, gebakken eitjes, eigen gemaakte yoghurt, warme melk, müsli worstjes, kaas, tomaatjes. Echt super.
Om half elf gingen er vijf op een paard een tocht maken naar de tempel en ik met nog 10 andere zijn gaan lopen. Richard kwam later met de bus en de lunch naar een afgesproken plek. We liepen door kuddes koeien en yaks. Kwamen onderweg een hele grote groep paarden tegen. En dan die bergen om ons heen. Echt super. In het begin was het koud maar toen de zo'n eenmaal doorkwam kon er steeds meer uit. Helaas halverwege zijn we echt zeiknat geregend. En een rugzak die duidelijk niet waterdicht was. Echt alles dreef. Eindelijk eens mijn pas meegenomen, ook wat vochtplekken. Na wat gescholen te hebben onder mini denneboompjes weer lekker verder gelopen. Na een paar uur zagen we de bus met daarin de chauffeur, Richard en de lekkere lunch. De bedoeling was dat we zouden gaan picknicken maar toch maar in de bus gegeten omdat t weer even regende. Ook de jongens die op t paard waren gegaan kwamen drijfnat de bus in. Nadat het eindelijk droog werd zijn we naar de tempel gelopen. In de Stalin tijd zijn in Mongolie de meeste tempels verwoest. De tempel waar we nu naar toe gingen was pas tien jaar oud. Langs een lang pad wat omhoog liep stonden een paar honderd borden met allemaal teksten. In het mongools en in het Engels. Het was de de bedoeling dat het filosofisch zou zijn maar wat er stond was niet echt bijster duidelijk. Misschien hielp t bezoek aan de tempel! Halverwege t pad een soort mini koepeltje met een groot wiel wat je kon draaien. Bovenin zat een schijf en het getal waar je uitkwam nadat je drie keer in het rondte had gelopen al draaiend aan t wiel, was jou bord. Verder over een wankel toywbruggetje, 185 treden op, en toen eindelijk de tempel. Prachtig. Versierd, allerlei symbolen, goede kant, slechte kant met koude hel en hete hel. Als je in je huidige leven een zonde had begaan bijv een dier gedood, dan wordt je in de hel door dat dier gedood. Dus Een van ons zei dat ze dan door spinnen zou worden gedood.
Er om de buitenkant van de tempel allemaal ronde bussen die je rond moest draaien voor weet ik veel wat voor iets goeds.
We moesten onze schoenen uitdoen en op de nog steeds natte sokken kwamen we in de tempel. Wat zag dat er mooi uit. In Mongolie heb je de boeddhisten. Die zijn verdeeld in de monniken met gele en andere met blauwe mutsen. De blauwe zijn de strengere. Onze gids hoorde bij de gele. Als je een fout hebt begaan kon dat vergeven worden. De wanden , pilaren , plafonds, alles zag er prachtig uit. Het altaar bestond uit een gouden god, met allerlei gouden bekers en meer van dat. Allerlei goden afbeeldingen aan de muur. De Mongolen die binnen kwamen gingen ook allemaal bidden bij verschillende afbeeldingen. In de wand een inham voor boeken die in gele en rode stoffen waren verpakt. Daarin stonden allerlei teksten die de monniken lazen en uit hun hoofd moesten kennen.
We zouden 20 minuten wegblijven maar na anderhalf uur kwamen we bij de bus terug waar de rest op ons zat te wachten. De chauffeur had wel drie op en neer naar het kamp kunnen rijden. Onderweg kwamen we nog een gertenten hotel tegen! Een groot stenen gebouw met op de bovenste verdieping gertenten. Hoe bizar.
Even verderop weer gestopt voor de Mongoolse bezienswaardigheid; de Turtle Rock. Een gigantische rots en op afstand is het een enorme schildpad. Blijkbaar ook een schoolreisje waard. Een hele klas kinderen kwam op me afstormen toen ik er een paar op de foto zette. Ze gaven me een hand en vol trots; hello, my name is... En dan een onuitspreekbare Mongoolse naam. Prachtig. Het zijn vrolijke, erg mooie kinderen. De mensen zijn ook allemaal een heel stuk vriendelijker dan in Rusland.
Terug op t kamp, de spullen die nat waren uitgehangen aan ons meegenomen lijntje boven de kachel.
Na het avondeten gingen we met de hele groep spelletjes doen met Enkelbotjes van schapen. Een spel wat hier veel gespeeld wordt. Er is een groot feest in Mongolie waar alle nomaden naar toe gaan en dan worden deze spelletjes overal door hele families gespeeld. Er zijn heel veel varianten van. We hebben er drie geleerd. Het was hilarisch hoe 20 Nederlanders om een grote tafel zaten en om de beurt met botjes bezig te zijn. Ik ga ook een setje kopen!