deel 1. Moskou - Reisverslag uit Sel’tso, Rusland van Hermien Graaf - WaarBenJij.nu deel 1. Moskou - Reisverslag uit Sel’tso, Rusland van Hermien Graaf - WaarBenJij.nu

deel 1. Moskou

Blijf op de hoogte en volg Hermien

25 Juli 2014 | Rusland, Sel’tso

23 juli door Lisa naar Schiphol gebracht. Daar ging alles soepel. De vlucht ging ondanks mijn bedenkingen vooraf fantastisch. Geen kotsneigingen, prachtig helder weer, dus prachtig uitzicht. Om 13.45u kwamen we aan in Moskou. Bagage snel gevonden. Lang wachten in de rij voor stempel op papieren door een knap shagrijnige Russin. Eenmaal buiten werden we opgewacht door Dmytri, jawel, met bordje. Hoe meer toerist kan je je voelen. Het was maar 40 km naar het hotel maar de Russen houden van auto's, dus sloten we aan in de file. Oude lada's, grote SUV 's , gammele vrachtwagentjes, en zigzaggend van de ene naar de andere baan. En weer terug.
Prima hotel in een rustige, groene buurt in het noorden van Moskou. Das kregen we onze treintickets voor de komende weken met uitleg, wat wel handig was want het Russisch schrift is niet te lezen.
Van die eerste dag was niet veel over. 'S avonds in hotel gegeten wat niet zo'n succes was. Zodra er iets leeg was werd het meteen weggehaald. Strategie voor de komende weken, bestek in je hand houden.
Op dag 2, 24juli werden we in het hotel opgehaald door Paulina voor excursie naar het centrum van Moskou. Ze nam ons mee naar de verschillende metro stations die prachtig versierd zijn. Enorme kroonluchters, mozaïeken, een andere met allerlei afbeeldingen van werkende Russen in Sovjet tijd, waaronder 1 vrouw. Die dan ook nog een vent uitzwaait. Een andere met bronzen beelden. Een daarvan was een man met hond, de neus was helemaal glimmend gewreven, het verhaal was dat als je over de neus wreef je dan die dag veel geluk zou hebben. Het werd dus ook veelvuldig gedaan. Eenmaal boven langs Bolsjoy theater naar rode plein. Voor de ingang een zero point waar je op kon staan, een muntje in de lucht gooien en zo weer veel geluk had. Hilarisch om te zien hoe een oud vrouwtjes als een gek alle muntjes van de grond raapte.
Alle gebouwen rondom het plein zijn schitterend. De kerk met geweldige iconen, het Kremlin wat helaas gesloten was, warenhuis Gum met allerlei winkels verdeeld over verschillende verdiepingen, verschillende straatjes en alles overdekt. Het nationaal museum, En natuurlijk St Basils Cathedral. Echt geweldig. Het verhaal gaat dat Iwan de Verschrikkelijke de architecten vroeg of ze nog iets mooiers konden maken dan dat, toen ze daar bevestigend op antwoorden werden ze blind gemaakt.
Hierna door naar Arbat street, ook super toeristisch, met veel oude gebouwen, en verkoop van schilderijen. Na een lange wandeling gingen we zoals echte toeristen betaamd een bootreisje op de Moskou rivier maken. Op de brug ver van iedereen vertelde Paulina over de situatie met Oekraïne. Niemand wil hier bommen en oorlog. Iedereen vindt het verschrikkelijk. Ze vertelde dat voorheen in Sovjet tijd iedereen met elkaar bevriend was. In het hotel was er elke dag op tv berichtgeving over MH 17. We hebben alles kunnen volgen. Was dan ook wel Euro news Chanel.
Terug naar het hotel was een uitdaging om zelf de goeie metro te vinden omdat we dat Russisch niet kunnen lezen.
Het duurde even....
Dag 3. In de ochtend naar een park in de buurt gegaan. Heerlijk geluncht in een café in d buurt en om 15.00u met de taxi naar treinstation gebracht waar Olga's ons hielp naar de goeie plekken in d trein. Alles gaat op vaste plekken, voor je station ingaat moet je bagage door een scanner, voor je de trein ingaat wordt je paspoort en ticketgegevens gecontroleerd. Een nieuwe trein maar we zaten met de kniieen bijna tegen een echtpaar tegenover ons. Hilarisch wat er uit haar tas kwam. Augurken en komkommers werden samen met chips naar binnen gewerkt.
Hij zei niks dus begin ze maar in zichzelf te praten.
In Vladimir werden we door een Rus met veel gouden tanden opgewacht, hij pakte mijn tas en ging op een holletje met ons in zijn kielzog naar zijn auto. Hij sprak geen woord Engels. Vandaar in een sneltreinvaart, zigzaggend, alles gevaarlijk inhalend naar Suzdal. Een geweldig hotel. Helemaal van hout.
Hier is voor ons een nieuwe uitdaging, hoe maken we duidelijk dat we iets willen eten, en als we dan de kaart zien, wat is het, en hoe maken er duidelijk dat er vannacht om 01.30 worden opgehaald en we een ontbijt box mee willen. ( advies van Dmytri ). Lang leve mobiel met translate app!!!
De komende dagen zitten we zonder internet in de trein naar irkutsk. Woensdagochtend om half 8 's ochtends komen er daar aan en worden dan naar Listvianka aan het Baikalmeer gebracht.
Daar hoop ik internet voor verslag 2!